CJ E&M의 한중합작영화 “이별계약”이 개봉 첫 주 만에 중국 현지 박스오피스 1위를 차지하며 역대 한중합작영화 중 최초로 1억 위안 (한화 약 180억원)의 매출을 기록했다.
“작업의 정석”과 “마지막 선물”의 연출을 맡았던 오기환 감독의 “이별계약”은 중국 인기 스타 펑위옌과 바이바이허가 출연하며, 이별 후 오랜 시간 서로를 기다려온 두 남녀가 5년 만에 다시 만나 진정한 사랑을 확인하지만 예상치 못한 불운을 경험하는 가슴 아픈 사랑 이야기를 그린다.
CJ 엔터테인먼트가 제작한 “이별계약”은 2009년 중국 여배우 장쯔이와 한국 배우 소지섭이 출연해, 개봉 일주일 만에 중국 박스오피스 1위를 차지한 “소피의 연애 매뉴얼”에 이어 두 번째 한중합작영화이다.
“우리는 ‘이별계약’의 초기 제작 단계인 마케팅 조사와 사전제작부터 개입했다,”라고 말한 CJ E&M의 우람은 “사실상 중국시장만을 겨냥해서 만든 영화로는 이번이 최초”라고 말할 수 있다고 한다. 영화의 유통과 배급은 중국의 최대국영배급사 CFG가 맡았다.
제작진들에 의하면 로맨스 장르의 영화는 중국에서 예전부터 많은 사랑을 받아왔지만 “이별계약” 같은 경우 “한국식 멜로”의 전형을 보여주기 때문에 오 감독의 전작 “마지막 선물”이나 2003년 이정욱 감독의 “국화꽃 향기”와 같은 슬픈 감성의 영화일 것이라 한다.
한국정부와 영화 관계자들은 세계 3대 영화제작국으로 급부상하며 영화 산업의 고속성장을 보이고 있는 중국으로의 진출을 위해 한중합작영화의 제작을 지원해왔다. 그 결과, 허진호 감독의 2009년작 “호우시절”과 2012년작 “위험한 관계,” 그리고 안병기 감독의 2012년 공포영화 “분신사바”가 최근 중국에서 개봉했다.
CJ측은 “뜨거운 반응과 호평에 힘입어 6월에는 중국뿐만 아니라 홍콩, 대만, 인도네시아, 베트남, 태국 등에서 개봉이 이뤄질 예정이며 순차적으로 일본, 북미 직배도 진행될 계획이다.”라고 전했다.
<관련 영문 기사>
Korea producers seek success in China with ‘Korean-style’ romance flicks
By Claire Lee
CJ Entertainment’s latest Chinese-language film topped the Chinese box office in the first week of its release, becoming the first-ever Korea-China joint production film to gross 100 million yuan ($16.2 million) in the country.
“A Wedding Invitation,” directed by Korean filmmaker Oh Ki-hwan (“Last Present,” 2001, “Art of Seduction,” 2005), features Chinese stars Eddie Peng and Bai Bah-he as the leads. It tells the story of an ex-couple who runs into each other after being separated for five years. When they finally discover they still have genuine feelings for each other, an unexpected misfortune occurs.
The film is the second Korean-Chinese film coproduced by local powerhouse CJ Entertainment, following its 2009 romantic comedy “Sophie’s Revenge.” The 2009 film starred Chinese actress Zhang Zi-yi and Korean actor So Ji-sub, and had topped the box office in China in its first weekend after the release.
“We were involved in every aspect of “A Wedding Invitation” from the very initial marketing research and preproduction,” said Woo Ram from CJ Entertainment. “So in a genuine sense, we could say that ’A Wedding Invitation’ is the first film we fully produced for the Chinese market.”
According to the producers, romantic comedy has been a favorable genre for Chinese moviegoers for many years. “A Wedding Invitation,” however, stays away from the rom-com genre. CJ said it wanted to develop a “romance genre” that “follows Korean style” for the movie, while China Film Group, one of the biggest film distributors in China, is in charge of its distribution.
As a result, the film sounds rather like a tearjerker reminiscent of director Oh’s 2001 work “Last Present,” a heart-wrenching tale of a dying wife and her husband, and other tragic romance movies and TV drama series in the early 2000s in Korea -- such as Lee Jeong-wook’s 2003 film “Scent of Chrysanthemums” and 2003 SBS TV show “Stairway to Heaven.”
The Korean government and moviemakers have been making efforts to break into the ever-booming Chinese film market. In 2010, China became the world’s third-largest maker of movies after the U.S. and India. It rolled out 558 feature-length commercial films in 2011, generating 2.4 trillion won ($2.1 billion) in revenue. The state-run Korean Film Council has been supporting Korean-Chinese joint productions, as they are relatively easier to distribute in
China compared to exclusively Korean-made films.
A number of coproduction movies have released in China in recent years, including Korean filmmaker Hur Jin-ho’s two romance films “A Good Rain Knows” (2009) and “Dangerous Liaisons” (2012), and Korean director Ahn Byeong-ki’s 2012 horror “Bunshinsaba.”
CJ said it is planning to release “A Wedding Invitation” in Hong Kong, Taiwan, Indonesia, Vietnam and Thailand from May to June. The film’s Japanese and North American release will also take place later this year, it said.
(dyc@heraldcorp.com)