The Korea Herald

피터빈트

사진으로 말하는 이야기

By 윤민식

Published : Jan. 14, 2013 - 09:24

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장엄한 풍경, 역사적인 순간 등 존재하는 피사체를 촬영하는 전통적인 방법에 국한되지 않고 작가에 의도에 의해 ‘만들어지는’ 이른바 연출사진 (staged photograph)이 주목받고 있다.

1980년대부터 신디 셔먼, 제프 월과 같은 작가들이 이용해 인기를 얻은 이 기법의 특징은, 아무리 비현실적인 장면이라도 연출이 가능하다는 것이다.

아라리오갤러리 청담은 이와 같은 기법으로 탄생한 작품들을 내달 15일부터 3월 3일 까지 열리는 ‘메이든 픽처스13 (Maden Pictures13)’를 통해 선보일 예정이다.

메이든 픽처스 13에서는 사진과 영상을 종합예술로 승화시켜 완성해 나가는 다섯 작가의 각기 다른 작품 세계를 감상할 수 있다. 

곽현진 곽현진 "AGONIST" (아라리오 갤러리)


이영주 아라리오 갤러리 디렉터는 전시회의 제목에 대해 “Make의 과거형에 en을 또 붙임으로 해서 사진이 완벽하게 각색됐다는 걸 보여주고 있다”고 설명했다.

전시된 사진들 속의 장면들은 저마다 흥미로운 이야기를 들려준다.

참여작가 곽현진의 사진 속에서 소녀들은 교복을 입은 채 벽을 바라보고 있다. 이 사진은 스웨덴과 한국의 인종차별을 경험한 곽 작가가 소녀의 밝은 면과 경쟁사회에서 살아남으려는 양면성을 보여주고 있다.

“교복을 입은 소녀들은 하나같이 똑같이 보여요. 여기서 개인성은 사라지고 통일성만 남죠”라고 이영주 디렉터는 설명했다. “바로 여기서 사람들이 그들의 정체를 궁금해 합니다.”

장성은 장성은 "Blue Band" (아라리오 갤러리)


작가 김아영은 “PH 익스프레스”라는 작품을 통해 1885년 영국해군이 거문도를 점령한 사건을 재구성했다. 이 작품에는 당시 영국군의 일상을 연기하는 배우들이 등장하는데 작가는 이를 통해 역사적 순간의 긴장감을 보여준다.

오용석은 여러 개의 이미지와 영화를 재조합하여 새로운 시공간과 이야기를 만들었다. 그는 다른 시공간에서 촬영한 이미지들을 하나로 연결시킴으로서 진실과 환영에 대한 의구심을 나타낸다.

박현두는 작품을 통해 화려한 방송국 세트장에 홀로 등장하여 단절되고 고립된 인물들을 보여준다. 그의 작품 속에 등장하는 방송국 사람들은 대중들에게 웃음을 주지만, 개인이 이러한 매체의 중심 속으로 파고 들 수 없다는 점을 보여준다.

작가는 화려함과 스포트라이트를 갈망하지만 이를 받지 못한 권투선수, 회사원, 등을 화려한 세트장에 세워 놓음으로서 그들의 현실과 이루지 못한 꿈을 극적으로 대비시킨다.

장성은의 작품은 공간에 대한 사람들의 인식이 객관적인 주관적인 잣대로 형성된 것인지에 중점을 두고 있다.

그의 작품 속에서는 19명의 청년들이 길에 일렬로 빽빽하게 서있다. 작가는 이를 통해 실제로 자동차도 다닐 수 있는 넓은 길조차 사람의 주관적 판단에 따라 좁아 보인다고 표현하고 있다. (코리아헤럴드)

<관련 영문 기사>

Staged photographs spark curiosity

By Lee Woo-young

Natural settings have been popular photography subjects ― awe-inspiring landscapes, and news photos capturing historical moments have inspired many audiences and they still do.

But staged photography, which has become popular since the 1980s through the works of artists Cindy Sherman and Jeff Wall, has become a standard art practice. And photography is able to create any image, no matter how unrealistic it is.

Arario Gallery Cheongdam presents a photography and video exhibition as its first show of the year.

Titled “Maden Pictures 13,” the exhibition shows the artwork of five young artists who use photography as a medium to convey their social and personal voices and make the viewers think about their intentions beyond the constructed images.

“We put ‘en’ to the passive form of ‘make’ to imply that the photographs are carefully staged,” said Lee YoungJoo, exhibition director of the gallery.

The scenes in the photographs exhibit their own fascinating story.

Stockholm-based artist Kwak Hyun-jin featured teenage girls in school uniforms who are standing facing a wall. The artist, who has been exploring the ethnicity gap between Sweden and Korea, tries to find the gap between their supposedly cheerful life as teenagers and the depressed side from fighting hard to survive in a competitive society.

“The girls in uniforms look identical when their faces are turned to the wall. Individuality is gone, and there remains only uniformity, which sparks viewers’ curiosity about their identity,” said Lee.

The girls in Kwak’s photos hold each other’s hands, but the overall atmosphere depressing and gloomy, implying the world in which they struggle.

Kim Ayoung reconstructed the British occupation of Geomundo Island off Korea’s southern coast from 1885 to 1887 to stem Russia’s growing influence in Korea.

In the carefully staged settings, the film portrays the daily life of British naval officers and crews and recreates the historical tension of the time.

Oh Young-seok put together video clips taken from dramas and movies and created a new film. The artist intends to raise questions about what is authentic and what is fabricated.

Park Hyun-doo creates an unrealistic setting where an ordinary man stands in a broadcasting studio. He demonstrates the idea that while broadcasters offer laughs and joy to the public with entertainers, the individuals watching the show cannot be the center of the stage.

He stages ordinary office workers and a boxer, who used to dream of becoming popular, on a quiz show stage to create a stark contrast between their reality and their unrealized dreams.

Chang Sung-eun focuses on people’s perception of space and explores whether the perception is made by subjective or objective standards.

The artist lines up 19 young people on the street to measure the width of the space. The street that seemed wide enough for a car to pass through suddenly looks narrow, indicating that it’s the matter of subjective observation of an individual.

The exhibition “Maden Pictures 13” runs from Jan. 15―March 3 at Arario Gallery Cheongdam, Seoul. For more information, call (02) 541-5701.

(wylee@heraldcorp.com)